INLEIDING
Als men met goed gevolg deze cursus Jeugdtrainer
Basketbal heeft afgesloten is men bevoegd om leiding te geven aan groepen/teams, die uitkomen tot en met het hoogste kernniveau. De groepen, die tot deze grote categorie behoren kunnen echter veel van elkaar verschillen. Het betreft hier zowel jeugd als senioren, beginners als gevorderden, recreanten als wedstrijdspelers. Het terrein waarop men werkzaam kan zijn is dus erg breed. Vanzelfsprekend wordt in de cursus aan het specifieke van deze doelgroepen veel aandacht besteed.
Het trainen van jeugdgroepen neemt in deze cursus een bijzondere plaats in. De inhoud van de trainingen en de manier waarop leiding wordt gegeven zijn vaak doorslaggevend voor een eventueel vervolg van de ‘basketbalcarrière’. De persoon en kwaliteiten van de trainer zijn dan ook erg belangrijk. In de praktijk komt het er op neer, dat de jeugd op een aangename en intensieve manier met basketbal bezig moet zijn en tevens motorisch en sociaal veel leert. Van de trainer wordt verwacht, dat hij zòveel interesse wekt, dat men iedere keer weer met plezier naar de training komt. Doet men het echter verkeerd, dan zal dit ongetwijfeld in het spelpeil en het ledenaantal van de club tot uiting komen. De verenigingsbesturen moeten er steeds op blijven toezien, dat op een verantwoorde manier aan de jeugd leiding wordt gegeven.
In dit boek zal men ten aanzien van de techniek en tactiek constateren, dat de Man-to-Man verdediging centraal staat. Dit is niet een toevallige keuze. Sinds men in het clubbasketbal vanuit de jeugd grote aandacht is gaan besteden aan deze is, landelijk gezien, het basketbalniveau met sprongen vooruit gegaan. De Nederlandse Basketball Bond ging hierin zelfs zover (in navolging van Polen), dat het verplicht was om MTM te verdedigen in door hen voor de jeugd georganiseerde landelijke toernooien. Het resultaat was navenant.
Waarom wordt aan MTM de voorkeur gegeven?
Man-to-man is de basis voor alle andere verdedigingen. Want goed verdedigen leer je tegen goede aanvallers in de 1-1 situatie. En daar deze situaties ook in andere verdedigingsvormen (bijvoorbeeld zone) steeds voorkomen, is het van belang, dat de spelers de situatie herkennen en automatisch weten hoe zij daarop moeten reageren.
Een ander belangrijk aspect waarom we het verdedigend leerproces met MTM beginnen, is de scholing van het verantwoordelijkheidsgevoel. In een zone kan men volledig opgaan in het collectief. Men kan zich verschuilen. Men kan zich eventueel rustig laten passeren in de wetenschap, dat men altijd rugdekking heeft. Bij een tegenscore krijgt niemand de schuld. De zone heeft slechts gefaald, niet de individuele speler.
Bij MTM ligt dit anders. Hier weet iedere speler wat van hem wordt verwacht. Hij stelt zich er op in om zijn tegenstander uit te schakelen. Het wordt een wedstrijd binnen de wedstrijd. Het wordt een persoonlijk duel. Wint de verdediger, dan zal dit vertrouwen geven bij zijn teamgenoten en respect afdwingen bij de tegenpartij. Faalt de verdediger, dan voelt hij dit als een persoonlijke nederlaag. Hij heeft het om wat voor reden dan ook niet kunnen bolwerken. Hij heeft met dàt deel waar hij voor verantwoordelijk was, geen positieve bijdrage kunnen leveren aan het collectief.
Een andere reden om niet met een zone te beginnen, is de situatie van de meeste trainingslokalen. Deze zijn over het algemeen zo klein, dat de aanvallers bijna letterlijk tegen de muur komen te staan omdat het in de bucket een drukte van belang is. En wat denken we van beginners in zo’n situatie? Verwachten we, dat, ondanks de grote schotafstand, zij er elke bal ingooien? Natuurlijk niet. Hun gebrekkige techniek zal hoogstens kunnen leiden tot enige sporadische toevalstreffers. De aanvaller staat machteloos. En de verdediger? Hij heeft er weinig tot niets voor hoeven doen. Verdedigen op deze wijze draagt nauwelijks iets bij tot een positieve basketbalontwikkeling.
Ook methodisch gezien is het onjuist om van een ruimte-verdediging uit te gaan. Het leerproces is erop gericht, dat we beginnen met individuele aanvalsacties. Het is dus vanzelfsprekend, dat met een individuele verdediging wordt begonnen!
Ondanks alle genoemde bezwaren komt de zoneverdediging in deze cursus, zij het in mindere mate, wel degelijk aan de orde. Het is dus niet zo dat we dit verdedigingstype volledig willen uitsluiten. De zone is zelfs, tactisch gezien, een hele goede verdediging met vele mogelijkheden. Wij hebben slechts willen aantonen, dat men alleen tot de zoneverdediging kan overgaan als aan een aantal belangrijke voorwaarden is voldaan.
Tenslotte:
Om tekstuele redenen wordt in dit cursusboek geen onderscheid gemaakt tusen spelers en speelsters. Er is gekozen voor de mannelijke vorm. Verder is bij de beschrijvingen van technieken uitgegaan van een rechtshandige speler.
Wij hopen, dat u door deze cursus veel basketballers, en vooral jeugdige basketballers, zult boeien en enthousiast weet te maken voor deze fantastische sport!
Namens de Bonds Commissie Opleidingen,
Dick de Liefde
- Bladzijde 1
- Bladzijde 2
- Bladzijde 3
- Bladzijde 4
- Bladzijde 5
- Bladzijde 6
- Bladzijde 7
- Bladzijde 8
- Bladzijde 9
- Bladzijde 10
- Bladzijde 11
- Bladzijde 12
- Bladzijde 13
- Bladzijde 14
- Bladzijde 15
- Bladzijde 16
- Bladzijde 17
- Bladzijde 18
- Bladzijde 19
- Bladzijde 20
- Bladzijde 21
- Bladzijde 22
- Bladzijde 23
- Bladzijde 24
- Bladzijde 25
- Bladzijde 26
- Bladzijde 27
- Bladzijde 28
- Bladzijde 29
- Bladzijde 30
- Bladzijde 31
- Bladzijde 32
- Bladzijde 33
- Bladzijde 34
- Bladzijde 35
- Bladzijde 36
- Bladzijde 37
- Bladzijde 38
- Bladzijde 39
- Bladzijde 40
- Bladzijde 41
- Bladzijde 42
- Bladzijde 43
- Bladzijde 44
- Bladzijde 45
- Bladzijde 46
- Bladzijde 47
- Bladzijde 48
- Bladzijde 49
- Bladzijde 50
- Bladzijde 51
- Bladzijde 52
- Bladzijde 53
- Bladzijde 54
- Bladzijde 55
- Bladzijde 56
- Bladzijde 57
- Bladzijde 58
- Bladzijde 59
- Bladzijde 60
- Bladzijde 61
- Bladzijde 62
- Bladzijde 63
- Bladzijde 64
- Bladzijde 65
- Bladzijde 66
- Bladzijde 67
- Bladzijde 68
- Bladzijde 69
- Bladzijde 70
- Bladzijde 71
- Bladzijde 72
- Bladzijde 73
- Bladzijde 74
- Bladzijde 75
- Bladzijde 76
- Bladzijde 77
- Bladzijde 78
- Bladzijde 79
- Bladzijde 80
- Bladzijde 81
- Bladzijde 82
- Bladzijde 83
- Bladzijde 84
- Bladzijde 85
- Bladzijde 86
- Bladzijde 87
- Bladzijde 88
- Bladzijde 89
- Bladzijde 90
- Bladzijde 91
- Bladzijde 92
- Bladzijde 93
- Bladzijde 94
- Bladzijde 95
- Bladzijde 96
- Bladzijde 97
- Bladzijde 98
- Bladzijde 99
- Bladzijde 10
- Bladzijde 10
- Bladzijde 102
- Bladzijde 103
- Bladzijde 104
- Bladzijde 105
- Bladzijde 106
- Bladzijde 107
- Bladzijde 108
- Bladzijde 109
- Bladzijde 110
- Bladzijde 111
- Bladzijde 112
- Bladzijde 113
- Bladzijde 114
- Bladzijde 115
- Bladzijde 116
- Bladzijde 117
- Bladzijde 118
- Bladzijde 119
- Bladzijde 120
- Bladzijde 121
- Bladzijde 122
- Bladzijde 123
- Bladzijde 124
- Bladzijde 125
- Bladzijde 126
- Bladzijde 127
- Bladzijde 128
- Bladzijde 129
- Bladzijde 130
- Bladzijde 131
- Bladzijde 132
- Bladzijde 133
- Bladzijde 134
- Bladzijde 135
- Bladzijde 136
- Bladzijde 137