Jeugdtrainer basketball (boek NBB)

INLEIDING

Als men met goed gevolg deze cursus Jeugdtrainer
Basketbal heeft afgesloten is men bevoegd om leiding te geven aan groepen/teams, die uitkomen tot en met het hoogste kernniveau. De groepen, die tot deze grote categorie behoren kunnen echter veel van elkaar verschillen. Het betreft hier zowel jeugd als senioren, beginners als gevorderden, recreanten als wedstrijdspelers. Het terrein waarop men werkzaam kan zijn is dus erg breed. Vanzelfsprekend wordt in de cursus aan het specifieke van deze doelgroepen veel aandacht besteed.
Het trainen van jeugdgroepen neemt in deze cursus een bijzondere plaats in. De inhoud van de trainingen en de manier waarop leiding wordt gegeven zijn vaak doorslaggevend voor een eventueel vervolg van de ‘basketbalcarrière’. De persoon en kwaliteiten van de trainer zijn dan ook erg belangrijk. In de praktijk komt het er op neer, dat de jeugd op een aangename en intensieve manier met basketbal bezig moet zijn en tevens motorisch en sociaal veel leert. Van de trainer wordt verwacht, dat hij zòveel interesse wekt, dat men iedere keer weer met plezier naar de training komt. Doet men het echter verkeerd, dan zal dit ongetwijfeld in het spelpeil en het ledenaantal van de club tot uiting komen. De verenigingsbesturen moeten er steeds op blijven toezien, dat op een verantwoorde manier aan de jeugd leiding wordt gegeven.

In dit boek zal men ten aanzien van de techniek en tactiek constateren, dat de Man-to-Man verdediging centraal staat. Dit is niet een toevallige keuze. Sinds men in het clubbasketbal vanuit de jeugd grote aandacht is gaan besteden aan deze is, landelijk gezien, het basketbalniveau met sprongen vooruit gegaan. De Nederlandse Basketball Bond ging hierin zelfs zover (in navolging van Polen), dat het verplicht was om MTM te verdedigen in door hen voor de jeugd georganiseerde landelijke toernooien. Het resultaat was navenant.

Waarom wordt aan MTM de voorkeur gegeven?
Man-to-man is de basis voor alle andere verdedigingen. Want goed verdedigen leer je tegen goede aanvallers in de 1-1 situatie. En daar deze situaties ook in andere verdedigingsvormen (bijvoorbeeld zone) steeds voorkomen, is het van belang, dat de spelers de situatie herkennen en automatisch weten hoe zij daarop moeten reageren.
Een ander belangrijk aspect waarom we het verdedigend leerproces met MTM beginnen, is de scholing van het verantwoordelijkheidsgevoel. In een zone kan men volledig opgaan in het collectief. Men kan zich verschuilen. Men kan zich eventueel rustig laten passeren in de wetenschap, dat men altijd rugdekking heeft. Bij een tegenscore krijgt niemand de schuld. De zone heeft slechts gefaald, niet de individuele speler.

Bij MTM ligt dit anders. Hier weet iedere speler wat van hem wordt verwacht. Hij stelt zich er op in om zijn tegenstander uit te schakelen. Het wordt een wedstrijd binnen de wedstrijd. Het wordt een persoonlijk duel. Wint de verdediger, dan zal dit vertrouwen geven bij zijn teamgenoten en respect afdwingen bij de tegenpartij. Faalt de verdediger, dan voelt hij dit als een persoonlijke nederlaag. Hij heeft het om wat voor reden dan ook niet kunnen bolwerken. Hij heeft met dàt deel waar hij voor verantwoordelijk was, geen positieve bijdrage kunnen leveren aan het collectief.

Een andere reden om niet met een zone te beginnen, is de situatie van de meeste trainingslokalen. Deze zijn over het algemeen zo klein, dat de aanvallers bijna letterlijk tegen de muur komen te staan omdat het in de bucket een drukte van belang is. En wat denken we van beginners in zo’n situatie? Verwachten we, dat, ondanks de grote schotafstand, zij er elke bal ingooien? Natuurlijk niet. Hun gebrekkige techniek zal hoogstens kunnen leiden tot enige sporadische toevalstreffers. De aanvaller staat machteloos. En de verdediger? Hij heeft er weinig tot niets voor hoeven doen. Verdedigen op deze wijze draagt nauwelijks iets bij tot een positieve basketbalontwikkeling.
Ook methodisch gezien is het onjuist om van een ruimte-verdediging uit te gaan. Het leerproces is erop gericht, dat we beginnen met individuele aanvalsacties. Het is dus vanzelfsprekend, dat met een individuele verdediging wordt begonnen!

Ondanks alle genoemde bezwaren komt de zoneverdediging in deze cursus, zij het in mindere mate, wel degelijk aan de orde. Het is dus niet zo dat we dit verdedigingstype volledig willen uitsluiten. De zone is zelfs, tactisch gezien, een hele goede verdediging met vele mogelijkheden. Wij hebben slechts willen aantonen, dat men alleen tot de zoneverdediging kan overgaan als aan een aantal belangrijke voorwaarden is voldaan.

Tenslotte:
Om tekstuele redenen wordt in dit cursusboek geen onderscheid gemaakt tusen spelers en speelsters. Er is gekozen voor de mannelijke vorm. Verder is bij de beschrijvingen van technieken uitgegaan van een rechtshandige speler.
Wij hopen, dat u door deze cursus veel basketballers, en vooral jeugdige basketballers, zult boeien en enthousiast weet te maken voor deze fantastische sport!

Namens de Bonds Commissie Opleidingen,
Dick de Liefde

  1. Bladzijde 1
  2. Bladzijde 2
  3. Bladzijde 3
  4. Bladzijde 4
  5. Bladzijde 5
  6. Bladzijde 6
  7. Bladzijde 7
  8. Bladzijde 8
  9. Bladzijde 9
  10. Bladzijde 10
  11. Bladzijde 11
  12. Bladzijde 12
  13. Bladzijde 13
  14. Bladzijde 14
  15. Bladzijde 15
  16. Bladzijde 16
  17. Bladzijde 17
  18. Bladzijde 18
  19. Bladzijde 19
  20. Bladzijde 20
  21. Bladzijde 21
  22. Bladzijde 22
  23. Bladzijde 23
  24. Bladzijde 24
  25. Bladzijde 25
  26. Bladzijde 26
  27. Bladzijde 27
  28. Bladzijde 28
  29. Bladzijde 29
  30. Bladzijde 30
  31. Bladzijde 31
  32. Bladzijde 32
  33. Bladzijde 33
  34. Bladzijde 34
  35. Bladzijde 35
  36. Bladzijde 36
  37. Bladzijde 37
  38. Bladzijde 38
  39. Bladzijde 39
  40. Bladzijde 40
  41. Bladzijde 41
  42. Bladzijde 42
  43. Bladzijde 43
  44. Bladzijde 44
  45. Bladzijde 45
  46. Bladzijde 46
  47. Bladzijde 47
  48. Bladzijde 48
  49. Bladzijde 49
  50. Bladzijde 50
  51. Bladzijde 51
  52. Bladzijde 52
  53. Bladzijde 53
  54. Bladzijde 54
  55. Bladzijde 55
  56. Bladzijde 56
  57. Bladzijde 57
  58. Bladzijde 58
  59. Bladzijde 59
  60. Bladzijde 60
  61. Bladzijde 61
  62. Bladzijde 62
  63. Bladzijde 63
  64. Bladzijde 64
  65. Bladzijde 65
  66. Bladzijde 66
  67. Bladzijde 67
  68. Bladzijde 68
  69. Bladzijde 69
  70. Bladzijde 70
  71. Bladzijde 71
  72. Bladzijde 72
  73. Bladzijde 73
  74. Bladzijde 74
  75. Bladzijde 75
  76. Bladzijde 76
  77. Bladzijde 77
  78. Bladzijde 78
  79. Bladzijde 79
  80. Bladzijde 80
  81. Bladzijde 81
  82. Bladzijde 82
  83. Bladzijde 83
  84. Bladzijde 84
  85. Bladzijde 85
  86. Bladzijde 86
  87. Bladzijde 87
  88. Bladzijde 88
  89. Bladzijde 89
  90. Bladzijde 90
  91. Bladzijde 91
  92. Bladzijde 92
  93. Bladzijde 93
  94. Bladzijde 94
  95. Bladzijde 95
  96. Bladzijde 96
  97. Bladzijde 97
  98. Bladzijde 98
  99. Bladzijde 99
  100. Bladzijde 10
  101. Bladzijde 10
  102. Bladzijde 102
  103. Bladzijde 103
  104. Bladzijde 104
  105. Bladzijde 105
  106. Bladzijde 106
  107. Bladzijde 107
  108. Bladzijde 108
  109. Bladzijde 109
  110. Bladzijde 110
  111. Bladzijde 111
  112. Bladzijde 112
  113. Bladzijde 113
  114. Bladzijde 114
  115. Bladzijde 115
  116. Bladzijde 116
  117. Bladzijde 117
  118. Bladzijde 118
  119. Bladzijde 119
  120. Bladzijde 120
  121. Bladzijde 121
  122. Bladzijde 122
  123. Bladzijde 123
  124. Bladzijde 124
  125. Bladzijde 125
  126. Bladzijde 126
  127. Bladzijde 127
  128. Bladzijde 128
  129. Bladzijde 129
  130. Bladzijde 130
  131. Bladzijde 131
  132. Bladzijde 132
  133. Bladzijde 133
  134. Bladzijde 134
  135. Bladzijde 135
  136. Bladzijde 136
  137. Bladzijde 137